Inilah 10 Golongan Manusia yang Akan Masuk Surga Tanpa Hisab

Bagi hadis yang diriwayat bukhari dan juga muslim bersumber dari ibnu abbas r. a, ada 70, 000 umat muhammad s. a. w yang hendak masuk syurga tanpa hisab dan juga tanpa azab.

10 kalangan manusia ini dikatakan hendak memiliki wajah bercahaya serupa bulan purnama. siapakah 10 kalangan manusia yang hendak masuk syurga tanpa hisab itu?

1. pakar al - fadl (pakar kemuliaan)
kalangan ini merupakan orang yang bersabar menanggung kesakitan apabila dizalimi dan juga diperbodohkan dan juga mereka tetap memaafkan seluruh kejahatan yang dicoba terhadap mereka.

2. pakar as - sabr (pakar kesabaran)
kalangan yang sentiasa bersabar menempuh suruhan dan juga sentiasa taat kepada allah. mereka yang sentiasa menghindarkan diri dari melaksanakan maksiat.

3. berjiran kerana allah
kalangan ini hendak silih berziarah dalam berkasih sayang kerana allah. mereka yang duduk dan juga bangun bersama - sama dengan kerabat mereka kerana allah. (hadis riwayat abu nu’aim daripada ali bin husain)

4. orang yang wafat dalam ekspedisi ke mekah, tidak kira berangkat ataupun balik. (hadis riwayat jabir)

5. kalangan yang tetap menuntut ilmu yang bawa ke jalur allah, wanita yang taat kepada suami dan juga anak yang berbakti kepada bunda bapa. (hadis marfu’ sumber abu ayyaub al - ansari)

6. pribadi orang yang dalam ekspedisi bakal menunaikan hajat kerabat seislamnya sampai - sampai tertunai hajat tersebut dan juga wafat dalam masa tersebut. (hadis marfu’ sumber daripada anas)

7. pribadi orang yang mengurus anak - anak sampai - sampai anak - anak itu berupaya mengucapkan ‘lailahaillallah”. (hadis sumber daripada a’isyah r. a)

8. orang islam lelaki dan juga wanita yang wafat pada malam dan juga siang hari jumaat. (hadis marfu’ sumber daripada ‘ata’)

9. hamba allah yang bersabar dengan tes bala musibah pada badannya maupun pada badan anaknya. (hadis marfu’ riwayat hakim at - tirmidzi)

10. pribadi orang yang menggali perigi di tengah padang dengan penuh keimanan demi memperoleh ganjaran allah. (ibn mas’ud)

al - hakim dan juga al - baihaqi keluarkan hadis bersumber daripada jabir secara marfu’:

“barangsiapa yang lebih kebajikannya atas kejahatannya, hingga mereka seperti itu yang masuk ke syurga tanpa hisab, dan juga benda siapa yang sama kebajikannya dan juga kejahatannya hingga mereka seperti itu yang dihisabkan dengan hisab yang sedikit, dan juga benda siapa yang kejahatannya lebih banyak, hingga dialah yang dikasih syafaat sehabis menerima siksaannya. ”

mudah - mudahan kita tercantum dalam kalangan yang mampu masuk ke syurga tanpa hisab






( sumber: islamituindah. com. my )

Belum ada Komentar untuk "Inilah 10 Golongan Manusia yang Akan Masuk Surga Tanpa Hisab"

Posting Komentar

Iklan Atas Artikel

Iklan Tengah Artikel 1

Iklan Tengah Artikel 2

Iklan Bawah Artikel